BLOG

Gema Martí: "Gaudí i Domènech i Montaner tenien bona relació, s'ajudaven i es feien costat”.

23/02/2017

El Centre d'Estudis Lluis Domènech i Montaner (CEDIM) ha publicat l'obra "Lluís Domènech i Montaner (1849-1923). Obra arquitectònica raonada", un gran estudi que veu la llum després de molts anys de recerca i cerca en arxius i fons documentals sobre la figura de Domènech i Montaner, arquitecte, entre moltes unes altres obris, de la Casa Lleó i Morera. El llibre, de 772 pàgines, conté un text introductori raonat de l'obra domenechiana i l'estudi de tots els edificis i projectes que Domènech va idear a Barcelona, Badalona, Balaguer i Bilbao. En l'acte de presentació, celebrat a la Sala d'Assaig del Palau de la Música, vam tenir l'oportunitat de xerrar breument amb Gema Martí, co-autora del llibre (al costat de Sergi Alcalde, Maite Carbonell, Xavier Mas, Carles Saiz, Pilar Salmerón i Miquel Terreu) i membre del CEDIM, a més de restauradora de béns culturals. Durant la conversa vam poder saber més sobre el CEDIM, sobre la casa Lleó i Morera i sobre la "rivalitat" entre els constructors de l'anomenada Poma de la Discòrdia.

 

Com neix i quin és la raó de ser del Centre d'Estudis Domènech i Montaner?

El centri d'Estudis Lluis Domènech i Montaner es va fundar a l'abril del 2013 amb l'objectiu d'estudiar tota l'obra i projectes de Lluis Domènech i Montaner i poder situar-ho en el lloc que li pertany. Creiem que és una figura important del modernisme, encara que també va destacar en altres àmbits, que ha estat oblidat durant molts anys. Una de les principals raons pot ser política, ja que va ser una de les figures més importants del nacionalisme català i durant molt temps va estar relegat a un segon pla. El Centre el que vol és estudiar i aprofundir en l'obra i figura de Domènech per difondre al públic en general.

 

Segons les seves recerques quina importància tindria la Casa Lleó i Morera dins de l'arquitectura “domenechiana?

És, sens dubte, una de les obres principals, al costat de la Casa Navàs, exemple de l'habitatge burgès. Pertany a la seva època floral, que és potser la part més característica de Domènech i Montaner. En aquest context, la Casa Lleó i Morera és una de les representants i de les més importants d'aquest període, com a model de casa burgesa. Era un edifici de pisos, en el qual els propietaris vivien en el principal, fet que marca aquesta profunda decoració que tenen els seus interiors i la resta de pisos.

Enclavada en un lloc concret del Passeig de Gracia, la Casa Lleó i Morera es troba al costat de la Casa Amatller i la Casa Batlló, en un lloc conegut com la "Poma de la discòrdia".

 

 

Aquesta rivalitat o controvèrsia entre Puig i Cadafalch, Gaudí Domènech i Montaner, ve donada per l'opinió pública o pels mateixos arquitectes?

Com bé apuntes, aquesta controvèrsia va sorgir des de l'opinió pública. Molta gent diu que Gaudí i Domènech no es portaven bé... Nosaltres tenim constància que això no és cert. Tenien bona relació i, per tant, s'ajudaven entre ells. Antoni Gaudí va ser alumne de Domènech. També hem trobat que el dia que va morir Domènech i Montaner, va haver-hi molta gent en el festeig i Gaudí va ser un dels personatges que va assistir al seu enterrament. Sí que va haver-hi alguna discrepància amb Puig i Cadafalch, bé en l'àmbit polític o bé per l'estudi de l'art romànic. Però excepte això no va haver-hi cap tipus de problema entre ells.

Fa un parell d'anys van ser un èxit les jornades de portes obertes a l'Hospital de Sant Pau. Recentment també es va obrir al públic La Rotonda amb 6.000 participants en un cap de setmana. Aquestes xifres denoten un fort interès a Barcelona pel Modernisme. No troba?

Sí, estem d'acord. Barcelona és una de les ciutats més importants que té edificis modernistes. Quan es va obrir la Casa Lleó i Morera i es va fer la rehabilitació perquè es pogués visitar, vam veure que també s'havia d'afegir l'Hospital de Sant Pau. Els tres casos citats van ser un èxit. Per això creiem que s'hauria d'impulsar també amb altres edificis i poder col·locar la figura de Domènech i Montaner en el lloc que li correspon. Aquest any tindrem l'any Puig i Cadafalch i Domènech quedarà en segon pla. Per això des del CEDIM volem que se li valori com el que és, el pare el Modernisme.