“La llum és la cinquena dimensió de l’arquitectura”, Birgit Walter, fundadora i directora creativa de BMLD

2022-08-03
Birgit Walter va fundar BMLD, després d’estudiar disseny d’interiors a Barcelona i fer un MFA a Fine Arts als Estats Units. Va tornar a Barcelona per obrir el primer estudi de disseny d’il·luminació a la ciutat. Ens explica la importància d’una bona il·luminació i la rellevància de la llum, tant físicament com psicològicament.

 

Birgit Walter, fundadora y directora creativa de BMLD
Birgit Walter, fundadora i directora creativa de BMLD

La il·luminació dels espais juga un paper molt important en la nostra percepció de l’entorn, depenent de la llum podem veure una estància d’una manera o d’una altra. La llum ens afecta i ens estimula, tant físicament com psicològicament, encara que no en siguem conscients. En l’arquitectura ens permet ressaltar formes, modelar objectes, destacar diferents punts... Fins i tot, gràcies a la il·luminació podem generar un ambient o un altre. Museus, façanes, restaurants, clubs, aparadors... tots ells juguen amb la il·luminació per ressaltar allò que més els interessa. A més, té un paper fonamental pel nostre cos, ja que és responsable de que estiguem alerta i actius. 

Hem parlat amb Birgit Walter, fundadora i directora creativa de BMLD, un estudi de disseny d’il·luminació amb seu a Barcelona i experiència internacional. És el primer estudi a Espanya dedicat al disseny d’il·luminació. BMLD està format per un equip d’arquitectes, interioristes i dissenyadors de producte que tenen formació en il·luminació. Desenvolupen projectes tant nacionals com internacionals, com per exemple a l’Índia: “actualment tenim diferents projectes a Espanya i també fora, sobretot, d’il·luminació d’hotels, façanes, espais nobles i restaurants”, ens comenta. 

Casa Lleó i Morera

Casa Lleó i Morera

Per a Birgit Walter una bona il·luminació és aquella que no es nota, aquella que quan entres a un espai et sents a gust: “la llum pot generar espais molt macos o molt incòmodes, és la cinquena dimensió de l’arquitectura”. L’arquitecte, l’interiorista i l’il·luminador han de treballar de la mà per tal d’aconseguir el millor de cada espai, la il·luminació no és ni més ni menys important, és una pota més. La llum existeix per fer un espai visible. A màrqueting també s’utilitza, la llum influeix a nivell emocional.  Il·luminant els locals d’una forma o d’una altra pots incidir a les decisions dels clients. 

Per a Birgit Walter decidir quina és la millor il·luminació que podem tenir a casa és una cosa molt subjectiva. A la cuina recomana il·luminar les zones de treball. A la sala d’estar normalment funciona la llum difusa o les llums de peu, la il·luminació a la biblioteca o bé als quadres decoratius “on necessitem més llum és a la zona de lectura”. El lavabo és el lloc on hem de veure millor, hem de veure’ns, per això recomana que la llum sempre vingui del mirall, “pot estar integrada o bé podem posar aplics o pendulars a l’altura de la cara, ja que queda més elegant”. Per jardins o terrasses li agrada la il·luminació als testos, “punts de llum perquè quan tu estiguis dins els puguis veure i et generi una combinació interior-exterior”. Birgit Walter ens remarca que per a ella la il·luminació a les zones privades ha de ser més intima i personal. També li hem preguntat com podem ser més sostenibles a l’hora d’il·luminar espais: “hem de comprar materials de qualitat perquè durin més i intentar ser energèticament responsables”. 

BMLD va ser l’estudi que va dissenyar la il·luminació de la façana de La Rotonda, l’Hotel 1898 i la Casa Lleó i Morera. “A la Rotonda vam haver de fer una integració absoluta de la lluminària i la façana: fer la lluminària invisible i il·luminar la façana”. El cas de la Casa Lleó i Morera va ser tot un repte, ens explica Birgit Walter: “teníem una protecció total de patrimoni i la dificultat ens la vam trobar per incorporar la il·luminació, ja que no n’hi havia. Al estar protegit no pots fer regates. Vam haver de passar tots els cables elèctrics pels tubs existents que hi havia antigament pel gas”, i segueix, “ el projecte es va fer al revés, primer miràvem quins punts teníem per poder il·luminar i després, pensàvem què posar per ressaltar els sostres de fusta, les rajoles...Vam utilitzar il·luminació tècnica i decorativa. La tècnica eren punts de llum molt petits que s’integraven el màxim possible i per la decorativa vam optar per lluminàries de vidre com llums de filament que imiten la qualitat de llum antiga de gas”. Per fer la il·luminació de l’Hotel 1898 van fer servir els forats de les finestres per tal de poder fer visible la façana, ja que a Barcelona no hi ha moltes opcions per il·luminar-les. “Per exemple, a Toledo, estem fent la il·luminació de tota la pell d’una façana, incorporem un sistema de llum des de dalt que ens il·lumina com si fes un bany de llum a la paret. Aquí a Barcelona no ens ho permeten”. 

Edificio La Rotonda

Edifici La Rotonda

Detalle edificio La Rotonda

Detall de l'edifici La Rotonda

Walter destaca com les ciutats millors il·luminades: Nova York, Nàpols, Londres, País, Düsseldorf, Osaka i Kuala Lumpur: “són ciutats on se’ls dona importància a la llum i això es nota, us recomano anar i fixar-vos i veureu la diferència. Aquí a Barcelona crec que és necessari un canvi en aquest sentit, ja que la llum del espai urbà actual és quasi inexistent i s’hauria de cuidar una mica més, així la ciutat tindria més llum”, conclou. 

Aquest bloc està trencat o falta. Pot ser que falti contingut o heu d'habilitar el mòdul original.
Aquest bloc està trencat o falta. Pot ser que falti contingut o heu d'habilitar el mòdul original.