Oscar García Ortega (@oscar_bcn): “Vull que les meves fotografies li donin un valor a la ciutat, que es conegui la bellesa de Barcelona”

2021-03-19

L'any 2010, l'empresari i programador estatunidenc Kevin Systrom al costat de l'enginyer brasiler Mike Krieger, van posar en marxa un projecte de fotografia per a mòbil al qual van anomenar Instagram. Des de llavors, la xarxa social no ha parat de créixer i sumar milions d'usuaris que dia a dia mostren al món les seves habilitats fotogràfiques. No obstant això, sense ser una xarxa professional, en ella han aconseguit destacar uns pocs usuaris, veritables virtuosos de la imatge, que comparteixen en els seus perfils les seves creacions per al delit de tots. 

Més enllà del número de seguidors, si parlem de qualitat i bellesa, el compte de l' @oscar_bcn és un dels que destaca entre la multitud. Un cuidat perfil en el qual un pot enganxar-se fàcilment observant una mirada diferent i subtil de Barcelona. I és que l'Oscar García Ortega és un fotògraf creatiu, perfeccionista i amb un estil molt personal que sorprèn per la seva frescor i exquisida execució. Les seves són imatges que desprenen una bellesa inusitada que trasllada directament a l'observador al lloc des del qual van ser preses. Perquè l'Oscar és un mag de la perspectiva i l'enquadrament, un erudit del color i, sobretot, una persona de cor net, generosa i amb predisposició a ajudar, que impregna de la seva essència cada fotografia.

Entrevista @oscar_bcn7

Va néixer a Santiago de Xile, encara que van ser les costes de la Mar de Plata, al sud-est de la província de Buenos Aires, les que realment el van veure créixer al costat de la seva família i van despertar en ell la seva passió per la fotografia. Anys després, Barcelona es va convertir en la seva llar i en l'escenari perfecte que li brinda cada dia l'oportunitat de trobar la inspiració i donar curs a la seva creativitat.  

Des de fa 15 anys treballa com a responsable del departament de Preproducció d'una de les editorials d'ensenyament d'idiomes més important de llengua hispana, on s'encarrega al costat del seu equip que tots els manuals d'estudi publicats quedin perfectament impresos. I a vegades, també desenvolupa la part creativa de direcció d'art d'alguns projectes i la realització de reportatges fotogràfics que il·lustren les diverses lliçons que contenen els llibres.

Per a l'Oscar la fotografia és “el que més m'omple, el que més satisfaccions em dóna perquè, encara que no visc exclusivament de la fotografia, en la meva vida hi ha moltes coses relacionades amb ella. M'ha permès viatjar, conèixer gent, guanyar concursos, és molt important. La fotografia em permet desconnectar, em fa sentir-me lliure i ser més creatiu. Jo crec que tothom ha de tenir una part creativa, facis el que facis, sigui el que sigui al que et dediquis, una cosa amb la qual realment et sentis tu, i això jo ho compleixo amb la fotografia”.

Entrevista @oscar_bcn9

Contra tot pronòstic, la fotografia es va presentar cara a cara a la seva vida de forma improvisada, sense que ell ho esperés, perquè quan era nen somiava amb ser veterinari: “Vaig acabar en Belles arts una mica per casualitat. Jo volia fer veterinària, així que estudiava en una escola agropecuària on estava de dilluns a divendres en el camp, aixecant-me molt aviat i ficant-me al llit molt tard. Era un treball molt sacrificat en el qual vaig estar 3 anys. Però em vaig cansar i vaig decidir anar-me a estudiar a la ciutat, tenir uns estudis de mitja jornada i poder fer altres coses. Llavors em vaig canviar de col·legi i vaig poder participar en un concurs de murals amb grafitis que s'organitzava. El vaig guanyar i vaig fer el meu mural de 3x3 metres juntament amb un equip d'ajudants. En aquest moment, una de les coordinadores del projecte que era professora de Belles arts, em va convidar a anar a la seva escola a veure com era tot allò. I vaig al·lucinar. Em va encantar i em vaig quedar allà per a estudiar disseny gràfic. Al principi vaig combinar disseny i fotografia, però en arribar a tercer any vaig haver de decantar-me per una de les dues per a poder compaginar estudis i treball. El meu tutor em va recomanar triar disseny gràfic per les opcions laborals més estables que oferia. Encara que jo mai vaig deixar de fer fotografies, perquè a més es complementen. La fotografia és disparar, disparar, disparar, educar l'ull, i això és el que vaig continuar fent cada dia”.

Malgrat no ser conscient en aquell moment que aquest era el seu veritable destí professional, l'Oscar atresora i manté viu en la seva memòria el record del primer contacte que va tenir amb una càmera  de fotos: “els meus pares sempre feien fotos quan érem petits, tenim moltes fotografies de vacances, viatges etc. però als 15 anys el meu pare es va comprar una càmera i em va dir ‘aquesta la pots emprar tu’, no recordo la marca, ni el model, però sí que me'n recordo que era una càmera russa rèflex amb rodet. En aquell moment vaig al·lucinar amb la càmera perquè vaig pensar ‘jo puc fer fotos’. I allà vaig començar, encara que per poc temps perquè aviat els meus pares van decidir tornar a Xile i jo em vaig quedar a l'Argentina i, és clar, es van emportar la màquina de fer fotos. Així que aquí vaig perdre el contacte amb la fotografia”.

Una separació merament transitòria doncs en començar la carrera de Belles arts, va poder comprar la seva primera CÀNON, una màquina amb la qual va començar a fer fotografies i que va avivar la seva més profunda passió, de la que ja mai s'ha allunyat.

Entrevista @oscar_bcn9

La història de com l'Oscar va acabar vivint i estimant profundament la ciutat de Barcelona està plena de coincidències i sincronicitats que li van deixar clar que havia de perseguir fermament el seu propòsit: “Jo vivia amb la meva família a l'Argentina i quan tenia 19 anys els meus pares van decidir tornar a Xile, la nostra ciutat natal, però jo els vaig dir que volia quedar-me perquè tenia un treball fix, volia estudiar Belles arts i a Xile em seria més difícil fer-ho. Els meus pares en aquell moment em van donar suport i és una cosa que els agrairé tota la vida. Van marxar amb el cor a la boca perquè deixaven al seu fill en un altre país, però van donar suport a la meva decisió. En aquells dies jo treballava en un hotel i amb això pagava els meus estudis i el meu lloguer. Vaig fer molt d'esforç i sacrifici durant tots aquests anys. De manera que als 30 i pocs anys, va arribar un moment en el qual vaig veure que amb el disseny gràfic em començaven a sortir treballs i que participava en concursos de fotografia i guanyava. Aquest va ser un d'aquests moments de la vida en els quals et planteges què vols fer realment: volia seguir amb la vida que portava i poder tenir la meva casa, casar-me etc. o aspirava a una altra cosa? I em vaig dir que mai em quedaria amb l'espina. Vaig fer tant de sacrifici per a estudiar disseny gràfic i fotografia, a part amb molt bona nota, que vaig pensar que no arriscar-me a provar era malgastar allò que havia aconseguit amb tant d'esforç i afecte.

Una vegada clar el seu objectiu, les situacions van començar a donar-se de manera natural perquè el fotògraf es llancés a complir el seu somni: “Un professor membre del jurat d'un dels concursos biennals que havia guanyat, em va dir, ‘mira per la mena de fotografia que tu fas podries intentar anar a Europa que allà hi ha molta més gent que viu de l'art que a Sud-amèrica. I veiem que tens talent, que pots fer alguna cosa, tens per a començar’. I llavors van començar a donar-se moltes coses perquè pogués marxar-me: just m'acabava de separar de la meva parella; també vaig descobrir que tenia un bagul antic que m'havien regalat i que no sabia que era una antiguitat de la firma Louis Vuitton, llavors em vaig posar en contacte amb el museu de París i me'l van comprar i vaig obtenir ingressos extra; també va donar la casualitat que l'empresa en la qual treballava va anunciar que es privatitzava i van donar un retir voluntari a tota la gent que es va voler apuntar. En aquest moment vaig pensar: jo marxo”.

I així ho va fer. L'any 1999 va marxar de viatge per Europa, primer a París, perquè sempre havia somiat amb anar a la ciutat de les arts i després a Alemanya. L'última parada, i la definitiva, va ser Barcelona: “En aquest viatge jo estava en contacte amb un professor que em va dir que era molt amic d' America Sánchez, que era el top de disseny gràfic a Barcelona i em va dir que em podia contactar amb ell per a presentar-li el meu porfoli i que ell m'oferiria la seva visió del meu treball i em prestaria orientació. En arribar a Barcelona em va encantar el seu clima i tot em semblava bonic. Mai oblidaré el dia que vaig quedar amb un amic que m'havia de mostrar on m'havia d'allotjar i, sense saber on anava, en baixar del metro, a mesura que pujava pel carrer vaig notar com una pressió darrere meu i em vaig donar la volta i em vaig trobar de front amb la Sagrada Família i vaig al·lucinar. I d'aquí ja un dia vaig anar a visitar-la, un altre dia vaig anar a la Pedrera, etc. Així vaig arribar a Barcelona, i així em vaig enamorar d'ella i vaig acabar venint-me a viure”.

Entrevista @oscar_bcn7

L'estil de les fotografies de l'Oscar García Ortega ha anat variant al llarg dels anys i ell mateix assegura que és un reflex de les diferents etapes de la seva vida: “Els primers anys, mentre estudiava fotografia, la meva passió era la imatge en blanc i negre. M'encantava la fotografia russa. M'agradava el contrast, les formes, la geometria, els accents visuals, però no amb el color, sinó amb elements de la fotografia en blanc i negre. M'encantava l'arquitectura i com a l'Argentina, a la ciutat en la qual vivia no hi havia molta construcció moderna, quan m'escapava a Buenos Aires aprofitava per a fer perspectives dels edificis".

I afegeix: “En els meus inicis en la fotografia en blanc i negre vaig tenir l'oportunitat de treballar amb una coneguda coreògrafa de danses clàssiques de la ciutat de la Mar de Plata que em va permetre fotografiar classes, assajos i espectacles, així com als ballarins del American Ballet i la Juillard School de Nova York que venien a l'Argentina a fer classes. Això em va permetre aprofundir més en la fotografia en blanc i negre, en l'estudi del cos humà i sobretot en el moviment de la dansa. Recordo que ella va ser molt exigent amb mi quant a la selecció de les fotografies i em va ensenyar que hi ha un moment exacte en el qual cal fotografiar a una ballarí o ballarina i depenent de l'angle que prenguis, la fotografia afavorirà o no a aquest ballarí. Aquest moment de la meva vida va ser molt important per al meu aprenentatge i molt gratificant”.

Entrevista @oscar_bcn8

Després vaig començar a fer més fotografia de reportatge en blanc i negre i en aquesta etapa va ser quan vaig guanyar els dos concursos biennals i vaig pensar, podria posar-me a investigar més el cos humà, perquè les meves fotografies eren de nus etc. però això va quedar en l'intent perquè ja em vaig venir a Barcelona i vaig començar a treballar molt enfocat al principi en disseny gràfic”. I afirma: “No obstant això, encara que mai he deixat de fotografiar, amb l'arribada de les xarxes socials amb Flickr, Pinterest i sobretot quan va aparèixer Instagram, vaig tornar de ple a la fotografia. I també això es va ajuntar amb el canvi d'analògic a digital que permetia fer moltes fotografies, mostrar-les al moment i per a mi això ho va canviar molt tot”.

Les seves imatges mostren una mirada molt personal de tot allò que fotografia: enfocaments, angles i perspectives innovadores i diferents que les converteixen en úniques. Perquè l'Oscar posseeix el do natural i poc freqüent, d'oferir una mirada diferent de qualsevol lloc que visita: “Moltes vegades quan faig fotografies i després a casa em poso a mirar-les, la meva parella, per exemple, se sorprèn perquè veu que en les fotografies he captat coses que ell no ha vist. I això em passa amb freqüència. O, per exemple, quan participo és algun concurs i veig les diferents fotografies preses del mateix lloc, a vegades m'adono que vaig fer una cosa diferent”.

Entrevista @oscar_bcn1

El secret? Probablement la unió d'aquest talent personal amb la seva naturalesa curiosa i perfeccionista: “Quan faig una foto, i també en el meu treball actual, vull que tot surti perfecte, no ha d'haver-hi error. Per això abans d'anar a prendre fotografies m'agrada molt investigar el lloc. El primer que faig és entrar en IG, investigo què hi ha publicat d'aquest lloc a través de les etiquetes i observo per a no repetir una foto. Miro també a Google Maps on està localitzat exactament i què hi ha al seu voltant, investigo què és el que podré fotografiar, què és el que puc arribar a veure. També miro informació i la història del lloc, o dels seus arquitectes, etc. I em planifico. Sempre ho preparo tot amb antelació: miro la il·luminació que hi haurà segons l'hora del dia, per on caurà la llum, consulto la previsió del temps. I mai publico fotografies al moment perquè vull veure-ho tot primer, tranquil·lament.”

La post producció per a l'Oscar també juga un paper important: “Després d'una sessió de fotos arriba el moment “més dur” que és seleccionar amb quines et quedes, editar-les… jo primer faig un repàs de tot i elimino les imatges que no m'agraden i em quedo amb el que m'interessa. I d'aquí faig una segona selecció i llavors sí que les edito i les vaig agrupant per temàtiques, però les edito només en control de qualitat de llum, de color, edició de llum i ombra, etc.”.

Entrevista @oscar_bcn6

I és que per a ell la fotografia transcendeix molt més allà d'una professió o hobbie, es tracta d'una passió vocacional que ha convertit en la seva manera de viure. La seva mirada, audaçment entrenada al llarg dels anys, és capaç de detectar l'enfocament perfecte en qualsevol escenari i moment: “La meva motxilla pesa un munt, però jo cada dia porto la càmera i sempre trobo alguna cosa. Surto de casa, veig la llum i ja vaig content perquè penso que de camí puc trobar alguna cosa per a fotografiar. Hi ha molts llocs que tinc molt fotografiats, però per a mi la clau està a donar-li moltes voltes a cada localització per a buscar nous enfocaments. A més, a mi em condiciona molt el clima per a les fotografies. Moltes vegades la naturalesa em sorprèn amb els núvols, els cels, un arc de Sant Martí… elements que succeeixen en un moment concret i que fan que la imatge sigui irrepetible”.

La seva és una sensibilitat tan afinada que fins i tot ha arribat a conèixer a la perfecció les diferents tonalitats i la paleta de colors que el cel ofereix en cada estació: “Hi ha èpoques de l'any que vespreja d'un color. Per exemple, de febrer a març és típic trobar cels vermells. Hi ha èpoques en les quals sí o sí, si hi ha una mica de núvols, segurament hi haurà uns cels increïbles. El mateix que a finals de novembre, que també et trobes amb cels espectaculars. No sé si és degut al canvi de temperatura o d'estació, però és així”. I afegeix “a mi m'encanten els núvols, li donen una personalitat diferent a la foto”.

Entrevista @oscar_bcn2

Més enllà de la fotografia, Oscar també treballa el format vídeo a través del qual ens regala peces sorprenents, plenes d'efectes i banyades d'aquesta mirada tan seva: “Últimament m'està agradant molt fer vídeo. Sempre vaig ser d'investigar el tema del vídeo perquè en el seu moment quan jo estudiava fotografia m'atreia molt el tema de la direcció de fotografia de cinema. El director de fotografia en una pel·lícula està una mica jugant entre els dos formats està fent l'enquadrament i investiga, va molt de la mà del director, llavors això m'agradava molt. I és una cosa que sempre em va quedar pendent, però que no he deixat d'investigar. Per això quan jo faig una foto m'agrada també fer vídeo, i normalment vaig amb la càmera i el mòbil. El 90% dels meus vídeos estan fets amb el mòbil”.

En preguntar-li per Instagram, l'Oscar afirma que “actualment per a mi és una plataforma que em permet promocionar el meu treball. Instagram permet donar a conèixer fàcilment allò que abans quedava moltes vegades guardat en una caixa i només si tenies sort podies mostrar en alguna exposició. Avui dia Instagram et permet, a més, arribar a llocs increïbles del món i poder interactuar amb gent que et comenta des de qualsevol país. M'encanta quan em pregunten per les meves fotografies o quan algú em diu “que bonic aquest lloc, jo vaig ser-hi allà, però no el vaig veure”.

Entrevista @oscar_bcn5

I sobre els desavantatges de la xarxa social, ens parla d'una certa desprotecció en temes de copyright, perquè “de vegades hi ha persones que et roben fotografies, retoquen alguna cosa i les publiquen com a seves”. No obstant això, ens explica que “en cap de les meves fotos publicades està el 100% del negatiu. Sempre deixo una part guardada per a mi, llavors davant qualsevol peritatge o problema que hi hagi jo tinc una foto que té més informació de la que ells estan publicant”.  

Recentment, al costat de Núñez i Navarro, ha iniciat un projecte fotogràfic que li permet captar vistes inèdites de Barcelona des dels edificis emblemàtics del Grup: “Estic molt feliç de poder accedir a llocs als quals no accedeix tothom, perquè això em permet obtenir vistes que molta gent no coneix. Per exemple, les vistes des de l'edifici Núñez i Navarro de Plaça Catalunya. Em va semblar increïble poder fotografiar la plaça des d'aquesta alçada i perspectiva i amb llum de dia, tarda i nit. O l'edifici de Junqueras, que és un edifici pel qual passo cada dia perquè just està al costat del meu treball i que, a més, coneixia perquè en ell es va rodar el final de la pel·lícula “Els últims dies”. És un tipus de construcció que m'al·lucina i poder accedir al seu interior em va semblar fascinant. O la Casa Lleó i Morera que és realment increïble. A més, en aquests llocs, sempre compto amb l'avantatge de sorprendre'm, per ser la primera vegada que els visito”.

Entrevista @oscar_bcn3

En aquest projecte ha volgut mantenir intacta la seva mirada tan diferent i personal de Barcelona i, tal com ens explica, “intento ensenyar una visió general de la ciutat, dels seus contrastos. M'agrada que es vegi que tenim muntanya, que tenim mar, la gran diversitat d'arquitectura. I treballo molt amb el teleobjectiu que és un plus, perquè accedir a un lloc exclusiu amb un teleobjectiu és la combinació perfecta. Perquè amb el teleobjectiu escurces distàncies i llavors pots aconseguir imatges que no es veuen habitualment”.

Per a l'Oscar, Barcelona és una ciutat plena de bellesa, per això afirma: “M'agrada mostrar una Barcelona que facin venir ganes de visitar, de conèixer-la i fer-li fotos. Vull que les meves fotografies li donin un valor a la ciutat, que es conegui la bellesa de Barcelona. Per això busco la part estètica en l'enquadrament i en l'edició, encara que jo no sóc de retocar pràcticament res, tan sols saturar una mica els colors, però no elimino elements, per exemple”. “A més”, afegeix “m'encanta fotografiar arquitectura. I Barcelona és una ciutat molt rica en arquitectura. Tenim aquí als millors arquitectes, tenim arquitectura racionalista, modernista que és la fita a Barcelona… hi ha molt de material per a fotografiar a la ciutat”.

Entrevista @oscar_bcn8

Entre els seus racons preferits de la ciutat es troben el Maremàgnum, “perquè em sembla increïble que sigui un lloc que s'hagi recuperat de la mar, i m'agrada molt veure la seva transformació a través de fotografies antigues”, també Passeig de Gràcia, tota la ruta modernista, “Barcelona està plena de bellesa”.

Sens dubte, Oscar García, com @oscar_bcn o en el seu dia a dia més personal, és un artista que viu i pensa per i per a la fotografia, una passió que gaudeix d'una manera honesta i compromesa. Un artista al qual li resulta impossible quedar-se amb una sola de les seves fotografies, perquè cadascuna d'elles és una creació única lligada a un moment irrepetible i observar-les significa reviure aquest precís instant del temps, tornar a assaborir cada sensació i encendre de nou el seu record en la ment. I en el cor.

Aquest bloc està trencat o falta. Pot ser que falti contingut o heu d'habilitar el mòdul original.
Aquest bloc està trencat o falta. Pot ser que falti contingut o heu d'habilitar el mòdul original.