El millor de Barcelona a tan sols 15 minuts de Seventy Barcelona
Seventy Barcelona és un lloc on conviuen les essències més cosmopolites d'una ciutat polifacètica. Un hotel dels quals creen marca Barcelona i, millor encara, que convida a quedar-se. La seva façana envidrada dona entrada al White Hall, un impressionant vestíbul, el fons de paret del qual consisteix en una immensa instal·lació de llibres. Classicisme i Modernitat com a senyals d'identitat. Aquesta combinació ens dóna les primeres pinzellades del que Seventy Barcelona ofereix a tot aquell que el visita: un lloc de trobada de ciutadans i forans que busquen calidesa i confort a l'hora de conversar acompanyats d'un cafè́, d'un te, o d'un còctel. Tot això de portes endins. Cap a fora, Seventy Barcelona és el punt de partida i d'arribada a alguns dels principals landscapes de la nostra ciutat, ja que se situa en la confluència entre dos dels barris més icònics de Barcelona, com són Gràcia i l'Eixample. Aquest enclavament estratègic permet que el viatger pugui gaudir de monuments emblemàtics de la ciutat a menys de quinze minuts a peu. No t'ho creus? Nosaltres t'ho ensenyem!
Comencem el nostre tour dirigint-nos cap a l'Eixample barceloní, pont entre la Vila de Gràcia i la Barcelona mil·lenària. Allí, gràcies al poder visionari d’Ildefons Cerdà, va néixer un barri futurista de geometries racionals, tal com demandava un món en plena Revolució Industrial. Sentint ja des de la mateixa porta de Seventy Barcelona l'emoció d'endinsar-nos en un barri històric, arribem a la nostra primera parada.
Un gran castell medieval al centre de Barcelona
A tan sols tres minuts a peu de l'hotel trobem La Casa de les Punxes, un edifici amb aparença de gran castell gòtic que amaga un conjunt de pisos. A l'origen, va ser concebut com a residència per a les tres germanes de la família Terradas. Sobre aquests tres blocs diferents, l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch va realitzar una reforma unificant els tres cossos en un, només a través d'una gran façana d'obra vista. Per a executar l'obra es va inspirar en el Castell de Neuschwanstein, de corrent wagnerià. El resultat final va ser una construcció imponent d'una illa triangular de cases i que recorda a un gran castell medieval amb quatre torres amb coberta cònica, que han deixat en la memòria de la ciutat el nom popular pel qual avui és coneguda: la Casa de les Punxes. Amb aquest imponent aspecte exterior, l'edifici no va trigar a fer-se un lloc en els circuits turístics de Barcelona, que permeten una visita per a descobrir el modernisme català a través del maó vist de la façana o del ferro forjat dels balcons.
Casa de les Punxes
Seguint les petjades de Gaudí
Amb la sorpresa que ens produeix trobar un “castell medieval” en el centre de la ciutat, seguim el nostre tour cap al cor de l'Eixample a través del seu eix principal: El Passeig de Gràcia. A través d'aquest senyorial passeig podrem moure'ns pel barri a esquerra i dreta sense possibilitat de perdre'ns, ja que, gràcies al seu disseny quadriculat, sempre trobarem el camí de tornada a un carrer que suposa l'autèntica columna vertebral de l'Eixample. A través dels seus carrers rectilinis trobarem tot. Els millors comerços, els millors restaurants i, per descomptat, el millor llegat de la Barcelona modernista. Allí trobarem la zona més privilegiada de l'Eixample, la Milla d'Or, considerada com un museu a l'aire lliure amb obres d'Antoni Gaudí, de Domènech i Montaner i de Puig i Cadafalch, entre altres.
Un dels grans tresors dissenyats per Antoni Gaudí és la Casa Milà, coneguda popularment com "La Pedrera", potser el seu edifici més imaginatiu. Un immoble declarat Patrimoni de la Humanitat que un segle després es manté en l'avantguarda arquitectònica. És una obra a temporal, de plena actualitat, que mai passa de moda, perquè és única i, alhora, sempre sorprenent als ulls del visitant. A La Pedrera, Gaudí deixa manifest perquè se'l coneix com l'arquitecte de les formes impossibles. Només cal fixar-se en la façana. L'efecte, als ulls de qui la contempla, és el del moviment de les ones de la mar, com si fos un homenatge al Mediterrani. Un altre detall és la forma en la qual es van tallar les pedres, dotant-les d'un aspecte rugós, que recorda una pedrera, coincidència que va acabar donant nom a la casa. Ofereix visites guiades a diferents espais de l’edifici i exposicions d'art.
La Pedrera
Seguim el nostre tour Passeig de Gràcia avall, en direcció al mar. A menys de sis minuts a peu des de la Pedrera arribem a un altre dels punts icònics de la nostra ruta d'avui: La Mansana de la Discòrdia. Un tram del bulevard barceloní, en la confluència amb els carrers Aragó i Consell de Cent, en el qual conviuen tres edificis icònics del Modernisme dissenyats per tres dels seus màxims exponents: La Casa Batlló, d'Antoni Gaudí, la Casa Amatller, de Puig i Cadafalch, i la Casa Lleó i Morera, dissenyada per Lluís Domènech i Montaner. No sols coincideixen en el mateix espai, sinó que també ho van fer en el temps, ja que es van construir en els mateixos anys. Aquest fet va generar en l'opinió pública de l'època un debat sobre quina de les tres era més bella i creant entre els seus arquitectes una rivalitat que, en realitat, mai va existir.
Casa Batlló
Si arribats a aquest punt el viatger continua àvid de Modernisme, simbologia i formes impossibles, només ens queda recomanar la joia de la corona: la Sagrada Família, considerada l'obra mestra de Gaudí, i un dels monuments més visitats de Barcelona. Per a això, els interessats hauran d'allargar el seu passeig o agafar la línia 2 del metre, just davant de la Casa Batlló, i baixar-se a l’estació de Sagrada Família, als peus de la basílica. No descobrirem en aquest text els encants i belleses que atresora l'església europea més visitada després de la de Sant Pere del Vaticà. No acabaríem mai. Tan sols ens queda recomanar encaridament la seva visita, prèvia reserva d'entrades, i delectar-se amb tots i cadascun dels detalls ideats pel geni de Reus. Perquè, encara que acabar-la tingui mèrit (es va començar l’any 1882 i es preveu que finalitzi al 2030), l'autèntic prodigi va ser imaginar-la. I és que Gaudí no va deixar res a l'atzar. Tot en ella està precisament calculat. Fins i tot la seva alçada definitiva, de 172 metres, només un per sota de la muntanya de Montjuïc, amb 173, perquè “l'obra de l'home no superi a l'obra de Déu”. Paraula de Gaudí.
Sagrada Família
De l'Antic Egipte a la França de María Antonieta en quatre minuts
Si, per contra, tanta bellesa arquitectònica ens acosta a la Síndrome de Stendhal, l'Eixample ofereix altres tresors per descobrir, més enllà del Modernisme. I com a hostes de Seventy gairebé no fa falta caminar. Entre la Casa Amatller i la Casa Lleó i Morera tenim una d'aquestes joies amagades que deixen bocabadat a aquell que ho descobreix. Ens referim al Museu del Perfum, camuflat, literalment, a l'interior de la perfumeria Règia. Per fora, una perfumeria d’aspecte normal. En el seu interior, el Museu del Perfum, inaugurat al 1963 amb la voluntat d'oferir un repàs històric entorn del món del perfum: flascons i recipients des de l'antiga Grècia a la França de María Antonieta. La col·lecció compta amb més de 10.000 recipients de totes les èpoques, amb exemplars històrics com el flascó Le Roi Soleil, que va crear Salvador Dalí, o alguns de marques com Dior o Guerlain.
Si aquest petit recorregut per la història ens ha despertat interès per conèixer més sobre el nostre passat, la següent parada que us recomanem és el Museu Egipci de Barcelona, a tan sols quatre minuts del Museu del Perfum. Allí trobarem peces d'un valor inestimable que il·lustren l'evolució de l'art egipci. Des d'una imatge colossal de Ramsés II fins a sarcòfags, joies i recipients de perfums. La visita suposa una immersió expressa en la cultura egípcia, amb peces i mostres que ens fan entendre com vivien a la riba del Nil. La importància dels faraons com a portadors de la sang divina, la joieria, la ceràmica, les dependències funeràries, la cosmètica o, fins i tot, l'erotisme són algunes de les àrees temàtiques en les quals es divideix el tour.
Museu Egipci
Endinsant-nos a la Barcelona del present i el futur
Hem arribat ja al nostre punt més allunyat des de Seventy. I encara que hem realitzat diverses parades, la realitat és que ens trobem a tan sols 15 minuts de l'hotel. Donada l'enorme quantitat de punts d'interès oposats en aquesta distància, creiem que toca començar ja el camí de tornada. I ho farem mitjançant dos edificis que ens mostren que Barcelona és una ciutat viva i capaç de reinventar-se de manera periòdica. Al carrer Aragó trobem la seu de la Fundació Antoni Tàpies, creada per a promoure l'estudi i el coneixement de l'art modern i contemporani.
Fundació Antoni Tàpies
Per a això, Tàpies va triar un edifici modernista de Domènech i Montaner, que va ser restaurat i condicionat per al seu ús actual. L'edifici va ser el primer de l'Eixample barceloní que integrava la tecnologia industrial, combinant ferro i maó vist, en el teixit del centre urbà. La façana es corona en el seu terrat amb l'obra Núvol i Cadira, realitzada al 1990 amb tubs d'alumini i filferros, representa l'emblema del museu. Passat, present i futur convivint en perfecta simbiosi. Ja en el seu interior, la Fundació alberga la col·lecció més completa que existeix d'aquest rellevant artista. A través dels seus quadres, gravats i escultures és possible apreciar la seva trajectòria creativa. Aquestes mostres es combinen amb l'organització d'exposicions temporals, simposis, i cicles de cinema amb l'edició de publicacions diverses.
Després de visitar la Fundació Tàpies, podem tornar els nostres passos de nou fins a Passeig de Gràcia, però ara en sentit ascendent. Durant el trajecte podrem delectar-nos amb els innombrables detalls que fan d'aquesta artèria una de les més senyorials de Barcelona: els seus fanals modernistes amb els seus bancs de mosaics, el seu enrajolat marí, el seu tradicional Panot, La Pedrera vista ara des de la vorera de davant, les botigues més exclusives… Encara que la distància que ens separa del següent punt d'interès és de tot just 10 minuts, podem prendre'ns tot el temps del món gaudint tots i cadascun dels elements que el componen.
Arribem ja a la nostra última parada, la Casa Seat, un espai multicultural promogut per SEAT, empresa d'automoció vinculada a Barcelona des de fa més de sis dècades. Anteriorment seu d'un banc, l'edifici ha estat restaurat per Carlos Ferrater i el seu estudi Office of Architecture in Barcelona (OAB), artífex entre altres de la façana de Seventy Barcelona. I què podem fer a Casa SEAT? Gaudir d'esdeveniments culturals, debats sobre la mobilitat, exposicions de tota mena i una oferta gastronòmica de proximitat.
Ummmm, hem parlat de menjar? Una ruta com l'aquí proposada segur que ha obert la gana a més d'un, així que arriba el moment de recuperar forces. Per a això, i donada la proximitat amb Seventy Barcelona (quatre minuts a peu), recomanem la tornada a l'hotel.
Allí podrem gaudir d'una gastronomia d'estil mediterrani que té com a principi la qualitat del producte i la senzillesa de les seves saludables receptes. Dels nyoquis a les croquetes, tots els productes de base amb els que es construeixen els plats es preparen en les cuines de l'hotel. Amb aquesta proximitat, es presenta una proposta de caràcter internacionalment casolà. Caràcter mediterrani, caràcter global. Res millor que tenir l'habitació ben a prop havent dinat per a posar-nos còmodes, donar-nos una dutxa i descobrir els beneficis d'un altre costum mediterrani: la migdiada. Sens dubte ens l'haurem guanyat!