Carles Patrís, publicista: “La Rotonda dóna orgull de pertinença a la ciutat”
Al llarg dels últims mesos, us hem parlat bastant en aquest canal de la rehabilitació de la Torre Andreu, La Rotonda, l'última joia modernista de Barcelona, però encara no ens havíem centrat en la seva comunicació —en la seva imatge i publicitat, més concretament. Ho fem aquí i ara amb el director general creatiu de CHÂRLES BCN (pronunciï's tal qual, no a l'anglesa), Carles Patrís.
Patrís va estudiar Disseny Gràfic i Publicitat a l'escola Pau Gargallo de Badalona. Ha estat director d'art de les agències Augusta BBT (1993-1997) i FCB Tapsa (1997-1999), director creatiu en Ogilvy & Mather, i soci i director creatiu CHÂRLES BCN. Ha treballat per a marques com Cruzcampo, Panrico, Nestlé, Unilever, “la Caixa”, Panasonic, Nutrexpa, Millenium BCP i La Marató de Tv3, entre altres. Ha recollit premis a Cannes, One Xou, FIAP, Clio, Nova York, Londres i Laus.
Quin ha estat el paper de CHÂRLES en el projecte de la Rotonda de Núñez i Navarro?
Dins del projecte de rehabilitació a l'inici de l'any Núñez i Navarro ens va encarregar la campanya de publicitat de la inauguració en 2016 de la Rotonda. Una campanya en la qual poguéssim transmetre els valors de la companyia i el treball realitzat a l'emblemàtic edifici.
Heu creat relat publicitari, també gràfic, al voltant de la recuperació d'una autèntica joia arquitectònica que havia sofert dècades d'abandó i que ara reneix. Com fer arribar aquest missatge més i millor? Com es fa?
Quan visitem La Rotonda, realment, ens vam adonar de la dimensió del projecte. Veus als especialistes treballant en La Rotonda, els arquitectes, operaris, tècnics especialitzats en recuperació de patrimoni… Et meravella i dóna sentit a aquest “Mirem enrere per seguir endavant”, concepte creat per a la campanya per transmetre la dedicació posada en el projecte amb la finalitat de deixar l'edifici tal com era fa més de 100 anys amb la màxima exigència i inversió.
En veure en directe el treball durant la rehabilitació penses en com transmetre aquesta dedicació i aquest afecte pel patrimoni de la ciutat; en aquest cas, de Núñez i Navarro, en el qual aposta per un valor emocional per la rehabilitació.
Quan nosaltres recollim tota aquesta informació obrim les portes de la Rotonda a la ciutadania, per això es van organitzar les jornades de portes obertes, efectuem comunicacions al veïnat de la Rotonda, un espot per a xarxes socials, premsa escrita…
La clau és el paper dinamitzador de la nova Rotonda en el seu entorn immediat: al barri. Quin és l'estratègia per comunicar-ho?
La millor campanya per al barri és tenir la Rotonda rehabilitada. Una façana meravellosa patrimoni de Barcelona just en la cantonada. L'efecte WOW en sortir de la parada de FGC a la plaça Kennedy és la millor de les campanyes de comunicació possibles.
El repte no era fàcil. Quines dificultats, quins obstacles heu superat?
Els obstacles són els mateixos que hi ha sempre que es realitzen accions públiques en una ciutat i sempre que es realitza comunicació sobre una part del patrimoni històric d’ella. Per a nosaltres, això sempre és positiu perquè dóna valor a la ciutat en si, però els problemes han estat històrics perquè La Rotonda ha passat per diversos processos durant aquests 100 anys i hi ha petits elements arquitectònics que s'han anat perdent durant aquest camí, i, de la pèrdua de moltes d'elles, s'ha culpabilitzat a Núñez i Navarro, quan no era així. Solament cal veure en quines condicions es va adquirir l'edifici. Aquelles dificultats socials, de la ciutadania, no ajuden: algunes informacions de premsa que apareixen… Aquestes són les dificultats bàsiques. Intentar explicar d'una manera més simple la realitat i sobretot la part emocional del projecte.
I amb quins resultats?
Els resultats jo crec que són bons perquè, si no havíem dit gens, si no haguéssim fet cap publicitat —cap comunicació—, si no haguéssim fet una jornada de portes obertes la gent no hagués pogut conèixer La Rotonda. Gent que viu a Barcelona. Saber que té La Rotonda, tal com està ara, és un orgull de pertinença. Tenim la Pedrera, la casa Lleó i Morera, la Sagrada Família i … La Rotonda.
Parlem, en general, de la col·laboració de Chârles amb Núñez i Navarro, en aquest i altres projectes.
A nosaltres ens crida Núñez i Navarro amb l'encàrrec principal de donar a conèixer totes les seves àrees de negoci i, bàsicament, treballar la imatge de marca. És un treball de llarg recorregut i est és l'objectiu principal que té Chârles amb Núñez i Navarro: donar valor a la seva marca. Té un excel·lent producte i cal treballar perquè marca i producte estiguin alineades.
Chârles. Què feu?, des de quan?, para qui? Qui, com sou?
Chârles és una agència de publicitat de Barcelona actual. Una estructura petita amb grans professionals on apostem per la creativitat eficaç i on apliquem en totes les nostres campanyes el sentit comú. El nostre repte és fer bones campanyes, sigui el client o projecte que sigui. Crec que sempre hi ha oportunitat en la creativitat. Treballem com si anéssim una agència multinacional, amb una estructura petita i projectes més concrets i molt cuidats.
Clients?
Portem la campanya de Turisme de Catalunya des de fa tres anys a escala internacional i nacional. Milanuncios, compravenda de segona mà per Internet. Abertis; la Fundació Abertis, Carolina Herrera; concretament, gestionem les campanyes socials de Carolina Herrera en 5 països. Bo de Debò (menjars preparats). El grup Núñez i Navarro i el portal Fotocasa.