Laia López: “Barcelona és una ciutat amb molt d'art, però s'hauria de valorar més l'art urbà”

2020-06-06

 

Exigent, perfeccionista, persistent i sensible. Amb aquestes paraules es defineix a si mateixa la il·lustradora barcelonina Laia López. Graduada en belles arts i amb un estil artístic molt personal que ha desenvolupat de manera autodidacta, l'autora d'obres tan reconegudes com Strawberry Moon. La filla de la lluna, la bilogía Moon o la sèrie Sara i les golejadores, arrasa per tot el món. La seva projecció a les xarxes socials creix a un ritme vertiginós i ja supera el milió de seguidors a Instagram, gràcies al seu indiscutible talent per a la il·lustració i el disseny de personatges.

Tal com us anunciàvem fa algunes setmanes, l'artista s'ha sumat al projecte NNWallery per a omplir del seu art els més de 30 metres de mur d'obra del carrer Providència, 168. I avui, descobrim una nova Barcelona de fantasia a través dels seus ulls.

NN Wallery_Núñez i Navarro

 

- Et vas graduar en Belles arts i t'has especialitzat en el món de la il·lustració i el disseny de personatges, en el qual has desenvolupat el teu propi estil artístic de manera autodidacta, explica'ns, com va ser aquest procés d'autoaprenentatge? Com defineixes el teu estil?

Perquè aquest procés, de fet, encara no ha acabat, continuo aprenent i creixent cada dia i encara em queda moltíssim per millorar i aprendre coses i tècniques noves! Jo vaig començar observant com treballen els artistes als quals admiro, veient les seves obres, els seus processos en l'art digital, quins consells donaven, quins "truquillos" els funcionaven a ells, etc.…

Copiant, observant i dibuixant molt és com he anat jo a poc a poc treballant el meu estil. No naixem sabent dibuixar, tots hem començat des de zero, quan dic que recomano copiar, em refereixo al fet que és una cosa que pot ajudar a que una persona que està començant en el dibuix, trobi per on tirar amb el seu estil i veure amb què se sent còmoda dibuixant, copiant unes certes característiques d'altres artistes i estudiant-les/copiant-les per a després traduir-les/adaptar-les en el seu art i en el seu propi estil.

Una altra cosa molt diferent és copiar el dibuix d'un altre artista, pujar-lo a xarxes socials i dir que el mèrit és teu, és cert que l'has dibuixat tu, però el correcte és donar crèdit a l'artista al qual has copiat. També és molt important, si comparteixes el teu procés d'aprenentatge basat en l'obra d'una altra persona, demanar permís a l'artista per a fer-ho!

- On o quan sol trobar Laia López la inspiració per a crear les seves obres?

És una cosa molt aleatòria. Diguem que m'ha de venir “la inspiració divina”, realment és molt poc pràctic guiar-me d'aquesta manera o haver d'esperar-me al fet que de sobte em vingui una idea que m'inspiri a fer alguna cosa, però fins que no tinc molt clara la idea del que vull fer i com vull que em surti, sé que no sortirà bé.

Amb Strawberry Moon, per exemple, va ser un projecte que em van proposar fer des de zero (jo no tenia en el seu moment cap idea en ment). Em van proposar publicar alguna cosa que fos meu al 100%, fins ara només havia il·lustrat obres d'altres autors. Li vaig donar moltíssimes voltes, la història va canviar de rumb un parell o tres de vegades perquè no aconseguia tancar-la, m'allargava tant que Strawberry Moon podrien haver estat 5 llibres fàcilment.

Volia que fos una història breu i senzilla, en la qual jo gaudís de la seva creació, que fos aquest tipus d'història que et fa sentir bé i relaxada quan la llegeixes.

- Per a una artista de la il·lustració, com ha estat l'experiència de participar en un projecte d' Urban Art com NN Wallery?

Ha estat un projecte molt diferent al que acostumo a fer, sí! I la veritat, estic súper encantada amb el resultat, Berokone ha fet una feinada i he anat veient el que ha fet amb altres artistes i és una passada!

Per part meva, sí que em va costar una mica fer el disseny al principi, no estic acostumada a treballar amb peces de tan gran grandària, i havia de tenir en compte que les diferents escenes que volia dibuixar, d'alguna manera havien d'estar enllaçades entre elles. Va ser tot un repte, però la veritat és que no m'importaria repetir i fer una cosa semblant una vegada més.

NN Wallery_Núñez i Navarro

- En el mural de Providència, 168 has projectat un conjunt que al seu torn tanca diverses escenes diferents, explica'ns què podem trobar.

Vaig voler representar els meus racons favorits de Barcelona. Podeu trobar el skate park de la platja de la Marbella, el “trencadís” de colors que decora l'entrada de la Boqueria amb els seus clàssics gotets de fruites, un dels carrers del barri gòtic, les vistes a Collserola que acostumo a veure des de la meva casa, l'aparador de la pastisseria Escribà amb les seves pastes i pastissos i un trosset del Parc Güell.

- Has creat un mix de llocs de Barcelona que per a tu són representatius de la ciutat juntament amb els personatges de dibuixos animats que van marcar la teva infància.

Sé que la meva generació vam viure molt els dibuixos animats que solien donar en el K3/3XL. I és una cosa que va marcar molt la meva infància i molts d'ells em recorden a la meva ciutat, per la qual cosa vaig voler representar-los d'alguna forma dins dels llocs que vaig triar. Vaig fer una versió “genderbend” de Petri del Súper3, el personatge era un noi, però a mi em feia il·lusió canviar-lo una mica i donar-li el meu toc personal, sent de totes maneres fidel al disseny original del vestit i els accessoris. També apareixen “els 3 bessones” en la pastisseria Escribà i el “Tomàtic” damunt de l'espatlla de la bruixeta que sobrevola el barri Gòtic. També un dels nois que surt a l'skate park que està d'esquena és un altre personatge original meu, el que porta “MR” en la samarreta, és Mako Rekin, que surt a la meva novel·la il·lustrada “Strawberry Moon”.

NN Wallery_Núñez i Navarro

- Qui és la bruixeta?

Un altre personatge original! Es diu Kat, tinc altres 4 personatges com ella al fet que les crido “Royalty Witches”, em feia il·lusió dibuixar-la a ella. Ara com ara no puc dir molt més sobre la seva història (podria dir-se que estic treballant en això) i tant de bo aviat pugui comptar una miqueta més sobre el seu món.

-A través del projecte d'urban art NN Wallery, el Grup Núñez i Navarro cerca millorar l'entorn de les persones, creus que es compleix la missió?

Jo crec que sí! La cosa canvia molt quan camines per un carrer i el que tens al costat és un mur de ciment gris. Veure obres així amb un objectiu, una estètica i una paleta de colors que és agradable i senzilla perquè crida l'atenció. I més sent un mural tan llarg, fa que realment et paris a observar-lo i a analitzar cada cantonada del mur.

- I a tu personalment, què t'ha aportat el projecte?

Doncs m'ha fet molta il·lusió saber que una obra meva està plasmada a la meva ciutat. Poder posar el meu granet de sorra perquè Barcelona sigui més bonica del que ja és m'ha semblat una oportunitat molt maca.

- Ha canviat la teva percepció de l'urban art? Repetiries?

Definitivament repetiria! És un repte perquè realment has de tenir en compte moltes coses, el que estic dibuixant després haurà de projectar-se en un mur, la persona que el faci haurà de recrear el meu estil, intentar facilitar el treball del muralista una mica dins del que és possible. Mai he fet urban art o treballat amb esprais, realment admiro molt la gent que fa aquest tipus d'obres i m'agradaria provar-lo jo mateixa algun dia.

- Els murs d'obra de NN Wallery són un projecte efímer, romanen el temps que romangui l'obra en construcció. Com vius aquesta temporalitat?

Em fa una miqueta de pena i tristesa ara que ho penso, però crec que és perquè no estic acostumada a formar part/treballar en aquesta mena d'art. Treballo gairebé sempre en digital, i podria dir-se que és totalment el contrari a l'art urbà, l'art digital sempre serà present i viu mentre estigui viva la tecnologia. Per això se'm fa estrany pensar que un dia d'aquests el mur ja no estarà. Però d'altra banda crec que també és part de l'encant i la gràcia de l'art urbà.

NN Wallery_Núñez i Navarro

- Què significa Barcelona per a tu? Com la definiries?

Barcelona per a mi és la meva llar. He viatjat a diversos països durant setmanes i fins i tot mesos i quan ja passa un temps que estic fora, sempre acabo pensant “trobo a faltar Barcelona” la meva família, els carrers, el menjar, els passejos per la platja… És una ciutat que té els seus llocs de tranquil·litat i calma, altres plens de festa i vida, amb molta llum i gent d'arreu del món.

- Creus que a Barcelona li falta “art” als seus carrers?

Crec que Barcelona per si mateixa és una ciutat amb molt d'art, però crec que s'hauria de valorar molt més l'art urbà i l'art en general. Per això crec que aquesta iniciativa és una idea fantàstica per a poder donar a conèixer una mica a molts artistes i les seves obres i que els carrers de Barcelona s'omplin de color.

- I, finalment, quins projectes tens ara entre mans?

Ara mateix estic treballant en alguna cosa que encara no puc anunciar ni comentar molt sobre aquest tema, però puc dir que podré enguany…Podria dir… que hi ha molta màgia i “royals” involucrades.

Et convidem a descobrir la nova secció NN Wallery a la nostra web en la qual trobaràs totes les obres que formen part del projecte d'urban art impulsat pel Grup Núñez i Navarro, en col·laboració amb Norma Editorial. Et mostrem com cadascun dels artistes participants ha transformat els murs d'obra en espectaculars murals que reflecteixen la seva pròpia visió del que Barcelona els inspira. Perquè els murs d'obra ja no tornaran a ser el que eren. Ara són autèntiques obres d'art.

Aquest bloc està trencat o falta. Pot ser que falti contingut o heu d'habilitar el mòdul original.
Aquest bloc està trencat o falta. Pot ser que falti contingut o heu d'habilitar el mòdul original.