José Loring: "El carsharing és el futur de la mobilitat"
La contaminació atmosfèrica és un assumpte seriós per a les grans ciutats que cada vegada està exigint mesures més dràstiques per atallar una problemàtica de salut pública. Sense arribar als extrems de Londres, París, Atenes, Oslo o Berlín, Barcelona restringirà a partir de desembre l'accés a la seva àrea metropolitana als vehicles de gasolina matriculats abans de l'any 2000 i als dièsel anteriors a 2006. De moment la restricció solament és efectiva en els dies de contaminació ambiental i en horari laboral, encara que està previst que a partir de gener de 2020, la mesura sigui ja permanent.
En aquest context, el carsharing, o lloguer de cotxes a curt termini, es presenta com una solució global per circular lliurement per les ciutats sense suportar les despeses anuals de manteniment del vehicle i amb la consciència d'estar contribuint a preservar el medi ambient. Per conèixer més a fons aquest fenomen d'abast mundial hem xerrat amb José Loring, General Manager d'Avancar a Espanya.
Com neix el fenomen del carsharing i com arriba al nostre país?
El carsharing neix a Suïssa en 1987 i arriba a Espanya arriba en 2011 de la mà de Avancar. Actualment, hi ha més de 900.000 usuaris de carsharing en l'àmbit mundial repartits per més de 600 ciutats de 18 països i quatre continents, i amb una flota de més de 30.000 vehicles. L'empresa dominant és Zipcar, de la qual som subsidiaris, que explica a Estats Units i Canadà amb més de 600.000 socis i una flota de 10.000 vehicles. A Europa, Zipcar està present a Alemanya, Bèlgica, França, Regne Unit, Islàndia, Turquia. Té plans d'expansió a Llatinoamèrica i a Àsia estem en Taipei .
Com neix en concret Avancar i quin és el seu model de negoci?
Avancar va ser la primera empresa que va oferir el servei a Espanya. Som una alternativa a tenir molt en compte a l'hora de comprar-se un cotxe. Les despeses de carburant, manteniment, impostos, són més alts que la despesa que s'assumeix per utilitzar el servei de carsharing. La nostra missió és oferir una alternativa de mobilitat més econòmica, flexible i sostenible, on el nostre client pot reservar el cotxe de manera fàcil, ràpida i flexible.
En què es diferencia el carsharing d'altres empreses de lloguer de vehicles com Europcar o Hertz?
Som una empresa de lloguer de cotxe per hores o per dies. El temps i la disponibilitat és el que ens fa diferents. Pots trobar-nos en qualsevol racó de la ciutat i utilitzar-nos durant el temps exacte que vagis a utilitzar el cotxe. Som una alternativa real al cotxe propi, ja que els nostres preus no varien freqüentment com els de les empreses de renting. Donem al client la possibilitat d'incorporar el Pay per use al seu estil de vida. Al nostre client li agrada moure's sense lligams sigui per treball o per oci: avui ho necessito per a una reunió, demà vull escapar-me amb els meus amics, etcètera.
Perquè funcioni el servei cal que siguin ciutats grans?
Normalment associem al carsharing amb les grans urbs. Llocs on la necessitat de complementar el servei de transport públic ha provocat el naixement d'alternatives. Però Zipcar està pensat per funcionar a qualsevol ciutat del món com una opció més de mobilitat per als seus habitants.
Com ha estat la seva evolució des de la seva arribada en 2011?
Avancar té centenars de cotxes repartits en tota la ciutat. Aquest any, hem crescut un 25% pel que fa a l'any anterior i l'ús del nostre servei quintuplica la utilització del cotxe particular a Barcelona. Podemos dir que els nostres clients fan un ús recurrent del servei. El nostre servei global, la fortalesa de la nostra plataforma tecnològica, que fa anys que desenvolupem, i l'adaptació del servei a cada ciutat són els nostres avantatges competitius.
Tenint en compte l'aposta que realitzen per l'ecologia i la sostenibilitat, compten amb algun tipus de suport institucional?
Tenim bones relacions amb l'ajuntament i les institucions que regulen el sector de la mobilitat a Barcelona. No comptem amb cap suport en concret, però tant les institucions com nosaltres som conscients que aquest servei és el futur de la mobilitat.
La flota de cotxes híbrids en Avancar supera el 10% de la seva flota. Tenen previst introduir vehicles elèctrics?
Sí, estem treballant cada dia per poder oferir el nostre servei a més localitats i incorporar vehicles elèctrics.
De quina forma els ha ajudat la xarxa de pàrquings de Núñez i Navarro en el seu pla estratègic de cobrir tota la ciutat?
Intentem que els nostres cotxes es puguin agafar en diversos punts de la ciutat, sobretot en llocs més recurrents. Actualment estem en 7 pàrquings de la xarxa Núñez i Navarro. Gràcies a aquest acord de col·laboració podem ampliar la nostra xarxa de pàrquings i millorar el nostre servei.
Després de la seva consolidació a Barcelona seguiran expandint-se per ciutats com Madrid, Sevilla, València o Bilbao?
De moment volem afermar el nostre servei al mercat de Barcelona i els seus voltants. A curt termini no tenim previst obrir noves ciutats a Espanya, però sempre tenim al cap créixer i expandir-nos a nous mercats.